tisdag 9 januari 2018

Regnskog, paradisstränder, mayakultur och färggranna fåglar

ÄNTLIGEN ät det dags att resa igen. Regnskog, paradisstränder, mayakultur och färggranna fåglar. Det och mycket mer förväntar jag mig på resan till Centralamerika med Rosa Bussarna som börjar om några dagar, närmare bestämt snortidigt den 15 januari med samling på Arlanda klockan FYRA på morgonen. Detta är förstås en sanning med modifikationer eftersom det ju innebär att jag åker hemifrån kvällen innan och slaggar några timmar på Arlanda. På kvällen kommer jag att träffa reskamraten Berit som också har bokat in sig på Arlanda. Men innan detta sker på söndag ska jag bara avklara en liten detalj; jag ska flytta. Resväskan är packad och klar, och på lördag ska även flyttkartongerna vara det.

Nåväl, här följer en kort beskrivning av hur resan är planerad. Hur dagarna sedan faktiskt kommer att se ut, det får vi se. Följ mig gärna på resan här i bloggen, och skriv en kommentar när du har läst, det kommer jag att gilla!

PANAMA
Efter att ha träffat hela gänget och checkat in på måndag morgon  flyger vi via Amsterdam till Panama. Vi börjar med ett par dagar i Panama City med sightseeing i nya och gamla staden och så klart en utflykt till Panamakanalen. Sedan åker vi västerut, kör genom vackra landskap och övernattar i Chiriquiprovinsen innan vi fortsätter till Bocas del Toro vid Atlantkusten, där det blir några härliga dagar som kan tänkas komma att präglas av karibiska rytmer, bad, båtutflykter, mat och dryck.

COSTA  RICA
Sedan fortsätter vi norrut längs Atlantkusten och passerar gränsen till Costa Rica. Där blir vårt första stopp en övernattning i närheten av hamnstaden Limon.  Nästa dag kommer vi till en av de riktiga höjdpunkterna på resan; den intressanta nationalparken Tortuguero som sträcker sig över både på land och vatten och huserar en mångfald av djur; över 400 fågelarter, 60 kända grodarter, samt apor och kaymaner. Plus förstås sköldpaddorna som har gett parken sitt namn. Att stilla paddla fram där ska bli så spännande!
Därefter går färden västerut längs slingrande bergsvägar till den lilla staden La Fortuna som ligger nära den aktiva vulkanen Arenal och nationalparken med samma namn. Jag har sett spektakulära bilder från vulkanen och hoppas verkligen att få se den leverera eld och lava. Som sig bör i vulkanisk mark finns där varma källor att koppla av i, och området erbjuder dessutom många andra aktiviteter som hängbrovandring, forsränning, grottbesök, ridning, bad i vattenfall och mycket mer. I regnskogen finns många ovanliga fåglar bland annat den färggranna quetzalen som är mayakulturens symbolfågel. Vi får se vad jag väljer att hinna med!
Genom höglandet rullar vi vidare genom molntäckta skogar på bergen i provinsen Guanacaste för att komma till Nicoyahalvön, närmare bestämt till Tamarindo, känt för sina stränder, surfing, kayaking, djurlivet - och exotiska paraplydrinkar! Det kan nog bli lite av allt och har vi riktigt tur kanske vi får se en sköldpadda lägga ägg.

NICARAGUA
Nästa land blir Nicaragua. Vi stannar ett par dagar i landets vackra koloniala stad Granada. Där är det populärt att gå upp i klocktornet för att se solen gå ner över staden. I närheten ligger konstnärsbyn Masaya som blir intressant att besöka. Inte långt därifrån ligger också Apoyolagunen, en vacker kratersjö som på sina djupaste ställen går ner till hundra meter under havsytan.  I sjön finns också ett spännande djurliv. I området finns även vulkanen Mombacho som inte haft något utbrott sedan 1500-talet. Där kan man ta en liantur genom djungeln. Det låter kul tycker jag.  Här blir det också fullmåne!
EL SALVADOR
För att komma till El Salvador kör vi igenom den sydligaste delen av Honduras men stannar inte där utan fortsätter direkt till San Salvador. Där blir det ett kort besök då bland annat den moderna katolska kyrkan Iglesia El Rosario förmodligen lär få ett besök. Den är känd för sin kontroversiella arkitektur. Museum of the Word and Image berättar om landets blodiga väg till demokrati och frihet. Jag hoppas jag kommer mig dit också.
GUATEMALA
Resan går vidare till den lilla charmiga kullerstensstaden Antigua i Guatemala, ”staden där varje gata slutar vid en vulkan”.  Där finns en spännande marknad att besöka och kaffeplantager i de vackra omgivningarna. Det och en del annat lär vi hinna med innan vi kör vidare på bergsvägar där vulkantopparna avlöser varandra till Panajachel vid Atitlansjön. Här kommer vi att få bekanta oss med levande mayakultur, bland annat genom en rundtur på sjön med besök i små byar där den traditionella livsstilen lever kvar. Sjön har förresten beskrivits som världens vackraste!
HONDURAS
Sedan kör vi österut igen och efter en dagsresa kommer vi tillbaka till Honduras och nu blir det besök i den arkeologiska fyndplatsen Copán med de magiska ruinerna, pyramiderna och skulpturerna som berättar om det mäktiga Mayaväldets storhetstid där Copán under flera hundra år var en centralort.

GUATEMALA
Ännu mer Mayakultur blir det när vi sedan kör till Guatemala igen, fast nu till de norra delarna och Petendjungeln med den vackra nationalparken Tikal. Här, djupt inne i regnskogen finns de största lämningarna från mayakulturen som någonsin har hittats, ruinerna efter mayastaden och templet Tikal. Tikal betyder ”Rösternas plats” och en gång bodde här en kvarts miljon människor, eller kanske fler. Det ska bli riktigt intressant att se. Dessutom finns en massa spännande djungeldjur i området.

BELIZE
När vi förhoppningsvis har sett oss mätta på mayakulturen rullar vi österut till Belize där vi tillbringar några dagar med sol, bad och snorkling på ön Caye Caulker, som ligger vid världens näst största barriärrev där sköldpaddor, hajar, stingrockor många andra huserar. Här blåser karibiska vindar och atmosfären är lugn och harmonisk.

MEXICO
Sista stoppet blir den lilla staden Playa del Carmen på Yokatanhalvön i Mexico. Den ligger inte så långt från Chichén Itzá, den historiska staden som numer är både världsarv och ett av världens sju nya underverk. Det ska bli riktigt intressant att besöka den platsen. Resten av tiden i Playa del Carmen lär korallstränderna och det turkosa vattnet få besök innan det är dags att packa väskan och flyga hem ifrån Cancun.