lördag 17 februari 2018

Mexico


I onsdags morse gick vi till båten som tog oss tillbaka från Caye Caulker till Belize City där bussen väntade för att ta oss vidare norrut. Efter någon timme var vi vid Mexikanska gränsen. När vi hade passerat den omständiga gränskontrollen bytte vi buss. Det har att göra med regler som gäller bussen och/eller chaufförerna. Våra chaffisar Tjoki och Adrian följde med i den nya bussen och fortsatte att hjälpa till med allt möjligt. De är bara bäst! (Han heter förresten inte Adrian, men jag har inte lyckats lära mig vad han egentligen heter, så jag säger Adrian :)
Efter en lång resa kom vi till Playa del Carmen på Yukatanhalvön i sydöstra Mexico. Det är dit man åker om man åker på charterresa till Mexico. Efter att nu ha sett denna plats är det helt obegripligt för mig att någon åker hit frivilligt. Stranden var säkert underbar en gång, men nu ligger solstolarna tätt på rad framför skräniga barer. Gatan ovanför stranden är en gågata med samma skit i varenda affär och resten av staden verkar ganska grå och trist.

I torsdags började därför några av oss med att åka härifrån, närmare bestämt med en vanlig buss till grannstaden Tulum där dels de enda mayaruinerna som hittats vid kusten (och inte långt inne i djungeln) finns, dels en fantastiskt fin strand som inte är exploaterad mer än med en enda servering. Nu hade det i och för sig blåst upp mycket alger, de låg som en plogvall mellan sanden och vattnet, men för övrigt är det verkligen en paradisstrand. Jag är glad att jag åkte dit första dagen, för sedan bröt förkylningen ut med hosta och feber. Det är flera i gruppen som har varit dåliga den sista veckan, och nu var det min tur. I fredags orkade jag ändå vara uppe med hjälp av alvedon så på förmiddagen tog jag en kort promenad på stranden och sedan längs shoppingstråket innan Irene, som också var sjuk, och jag åt lunch och sedan gick till hotellet och sov. På kvällen hade vi gemensam avskedsmiddag och det var förstås trevligt även om det innan kändes omåttligt jobbigt att orka gå dit. Sedan på natten hade jag hög feber. Vaknade kvart i två av att jag feberskakade som en jordbävning. Eftersom vi skulle åka hem nästa dag kändes det måttligt roligt...
Någon utflykt till Chichen Itza blev det med andra ord inte.
Nu sitter jag i skuggan vid hotellpoolen och skriver detta. De som skulle åka vidare till Kuba åkte jättetidigt i morse och vi andra åker från hotellet klockan halv fem i eftermiddag. Den värsta hostan har i alla fall gett sig och jag har inte längre spränghuvudvärk som i morse. Jag har laddat med alvedon så det ska nog gå bra att flyga hem.
 




 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mexico

I onsdags morse gick vi till båten som tog oss tillbaka från Caye Caulker till Belize City där bussen väntade för att ta oss vidare norru...